Kwarc, czy ceramika na lakier nowego auta z salonu?

Nowy samochód z salonu jest nieskazitelny. Lakier lśni, nie ma żadnych zarysowań i jest doskonały. To idealny moment, by taki pozostał przynajmniej przez kilka lat. Zadbanie o lśniącą powłokę ceramiczną ma na celu nie tylko wygląd, ale również trwałość w użytkowaniu. Dobrze położona ceramika na lakier zapewni doskonały wygląd przez dłuższy czas i zabezpieczy przed potencjalnymi drobnymi uszkodzeniami.

W ostatnich latach można śmiało zauważyć wyraźny spadek odporności lakieru. Powodowane jest to zabronieniem przez Unię Europejską stosowania w lakierach ołowiu i toluenu, a także innych toksycznych substancji. Wpływały one, co prawda, na trwałość powłoki lakierniczej, a bez nich powłoka stała się bardziej wrażliwa na zarysowania, czy utratę właściwości estetycznych. Dziś dobry wybór to ceramika na lakier, lub powłoka kwarcowa.

Powłoka kwarcowa na nowym, czy używanym lakierze.

Pierwsze powłoki lakiernicze to warstwy kwarcowe. Chroniły lakier lepiej od powłok woskowych i ograniczały przyklejanie zanieczyszczeń. Niestety wadą było to, że utrzymywały lakier w stanie dobrym krótko, bo około roku.

Niska relatywnie cena sprawia, że nadal ta metoda chronienia lakieru jest popularna. Jednak, jeśli chodzi o nowy lakier, nie poleca się stosowania takiej powłoki ze względu na niższe właściwości ochronne. Dobra jest przy renowacji lakieru w używanym samochodzie.

Nowe auto i nowa technologia w lakiernictwie

Od kilku lat wprowadza się innowację w powłokach lakierniczych i ceramika na lakier jest coraz bardziej popularna. Cena jej jest wyższa, niż powłoki kwarcowej, lecz trwałość można określić na około 5 lat, oczywiście w zależności od użytkowania. Nie mniej jest to lepsze rozwiązanie dla bezpieczeństwa nowego lakieru.

Powłoka ceramiczna składa się głównie z tlenku tytanu oraz krzemu. Połączona jest trwale z lakierem i daje się usunąć jedynie mechanicznie. Zwiększa połysk i zapewnia ochronę i głębię koloru. W nowym samochodzie zabezpieczenie ceramiczne zostaje nałożona po to, by osłonić wrażliwą powłokę i dać jej większą trwałość. Nie jest, co prawda niezniszczalna, lecz chroni przed szeregiem drobnych uszkodzeń, jakie w bardzo szybkim czasie pojawiłyby się na nietrwałym lakierze.

Najlepiej jest zastosować powłokę ceramiczną od razu po wyjechaniu z salonu. Im szybciej tym nowa warstwa skuteczniej ochroni lakier. Ceny nie są niskie, lecz mając na uwadze zakup auta za kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych warto te 3, 4 tysiące zainwestować, by auto dłużej było jak nowe.

Właściwości hydrofobowe sprawiają, że ceramika samochodowa wymaga zwykłych i regularnych zabiegów pielęgnacyjnych, nie trzeba stosować wymyślnych metod czy środków, należy ją zwyczajnie, co jakiś czas umyć. Ze względu na możliwość mechanicznych uszkodzeń nie zaleca się wizyt w myjniach automatycznych, lepiej jest skorzystać z myjni ręcznej. Wszelkie zanieczyszczenia typu ptasie odchody, zaschłe liście warto usuwać szybko nie stosując chemii, tak by zapobiec degradacji lakieru.

Ceramika lakierowa chroni auto przez długi okres, w tym czasie sam lakier zużyłby się znacznie szybciej. Wykonanie zabiegu renowacji lakieru co kilka lat przez nałożenie nowej powłoki, i tak w efekcie będzie tańsze niż sama zmiana lakieru.

Tak zabezpieczony samochód nadal będzie wyglądał jak z salonu.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 + seventeen =